Retur elever 1959

1959 Norge

Endelig havde vi lidt udenfor det egentlige skolearbejde ved forrige skoleårs afslutning en dejlig udenlandstur med IV mellemskoleklasserne.
Turen gik denne gang, som nogle gange før, til det skønne Norge, hvor vi foretog en rundrejse på 10 dage, og stiftede nærmere bekendtskab med norsk kultur og historie gennem tiderne ved besøg i fæstninger, gamle stavkirker og nyere tiders bygninger, f.eks. Oslo rådhus.
Vi stiftede også nært bekendtskab med den storladne natur, de vilde fjælde og skummende elve og fosser.
Vi fik et alsidigt kig i et andet folks levesæt og vilkårene for deres tilværelse.
Ledere var student Margrethe Gybel og Vang Petersen1

Skoleudflugternes tid
Jyderup Realskoles 4. mellem skal på en 10-dages tur til Norge umiddelbart efter skolens eksamen.
Turen skal foregå i rutebilejer Kr. Nielsens bus, og tur og ophold betales delvis af skolens rejsefond.
Programmet er ved at blive udarbejdet og vil senere blive meddelt2

Til Norge
De 24 elever fra Jyderup Realskoles 4. mellem kørte i morges kl. 4 i Kr. Nielsens turistbus på den 8 dages Norgestur, der ledes af skolebestyrer Vang Petersen og student Margrethe Gybel Jensen3

"Alt vel i Norge"
Eleverne fra Jyderup Realskoles 4. mellem og deres lærere ankom tirsdag aften ved 19-tiden til den svensk-norske grænse, fortæller føreren af Kr. Nielsens bus, chauffør Nielsen, i en skriftlig hilsen til sit hjem.
Vejret er smukt og der meldes "alt vel", mens alle nyder de mange indtryk fra det skønne land4

Jenterne sad "overskrævs"......
Jyderup Realskoles 4. mellem har sendt et rejsebrev, hvori det hedder:
På vejen fra Gvarv til Røldal gik vores bus i stykker. Heldigvis skete uheldet lige ved et hotel i Grundgedalen. Der måtte vi så overnatte og næste dag fortsatte vi på den afbrudte rute til Røldal, med lejede busser.
Chaufføren var så venlig at standse ved et af fjeldene med evig sne, og I kan tro, vi fik en vældig sneboldkamp, så flere af os kom plaskvåde tilbage.

27 hårnålesving
Turen gik videre gennem Dyrskar, hvor der var 27 meget skarpe hårnålesving.
Vi var noget ængstelige på turen ned, hvad der vistnok kunne ses på os og i hvert fald høres.
På sæterne så vi talrige bjerggeder, som blev malket på en for os højst mærkværdig måde; tænk, jenterne stod overskrævs på gederne og malkede dem!

Ved fjord og fos
Fra Røldal tog vi på ny med en lejet bus, denne gang langs Hardangerfjorden.
Et sted på vejen til vandrehjemmet standsede vi ved en mindesten for et postbud, som havde været levende begravet under en lavine - i 56 timer - og havde gravet sig ud med posthornet.Vi standsede ved forskellige store og imponerende fosser, det højeste hedder Vøringsfossen og var 172 meter højt. Vi beundrede også Zätefossen.

En dag forsinket
Da vi var kommet til vandrehjemmet i Geilo, og lige var begyndt at spise, kom pludselig rutebilejer Kr. Nielsen, Jyderup, kørende med en anden bus fra Jyderup, så nu skal vi fuldende turen i en hjemlig bus og kommer således først hjem til Jyderup torsdag den 2. juli.
Venlig hilsen fra Norges-turisterne til alle i Jyderup og omegn. Anne og Pia5

Københavnermarch i Norge for gæster
Københavnermarch i Norge for gæsterne fra Jyderup
Jyderup-elevernes oplevelser i Norge.
Eleverne fra Jyderup realskoles 4. mellem oplevede meget, inden de kom til Geilo, som vi fortalte om i går.
Ved grænsen mellem Norge og Sverige spadserede vi over Svinesundsbroen og nød den smukke udsigt, hvorefter vi fortsatte til Holden, og dér overnattede vi på et hyggeligt vandrehjem.
I Frederikssten viste en norsk kustode os rundt på fæstningen og fortalte dens historie. Foredraget blev holdt på norsk, og vi var skam stolte af at have forstået indholdet.
Fra Moss sejlede vi over den smukke Oslo fjord til Horten, hvorfra vi kørte til Drammen, hvor vi så en meget smuk kirke. Vandrehjemmet så ikke indbydende ud, da det var under opbygning, men til gengæld var det indre helt nyt og moderne.
Om aftenen gik vi i "Folkeparken" hvor byorkestret gav koncert, og da dirigenten opdagede, at vi var danskere, spillede de "Københavnermarchen" som hyldest til os. Denne gestus følte vi os meget beæret over.
I Kongsberg beså vi en kirke, som en dansk konge havde ladet opføre for minearbejderne, og man fortale, at de dengang under tvang skulle gå i kirke. Herfra gik vi til "Kongeklippen". Her har forskellige danske og norske konger ladet deres navn indhugge, fordi det var her, at man første gang fandt sølv.
Sølvminerne bruges som bekendt kun til turistattraktion nu. Vi kørte med et lille tog 3000 meter ind i bjerget og kom til et stort rum 300 meter under bjerget. I samme tog som vi var eleverne fra en skole i Lyngby.
Nede i minen fik vi fortalt om minearbejdernes trælse liv. I kan tro, at vi efter opholdet i de kolde og mørke miner var glade for at se sollyset igen.
I landsbyen Gvary fik blomkålssuppe og norske frikadeller. Vi fik et tiltrængt hvil og næste morgen kørte vi videre. Hele tiden er vi meget betagede af Norges på en gang smukke og barske natur, og vi har set den evige sne på bjergtoppene. Indtil nu har solen skinnet fra en skyfri himmel og vi har det så dejligt.
Venlig hilsen til jer alle fra hele flokken Anne og Pia6

Uhmm, hvor hvalbøf smagte godt
Jyderup Realskoles sidste oplevelser i Norge - for hjemadgående.
Den sidste hilsen, i fik, blev sendt fra Geilo, og i korte træk vil vi fortælle,
hvad vi videre oplevede, inden hjemkomsten til Jyderup
Det var rart at komme i vore egen bus igen, og vi havde fået rutebilejer Kr. Nielsen og gdr. Gunner Jensen "med ombord". Mandag ved 18,30 tiden kom vi til Oslo, hvor vi om aftenen var i Vigelandsparken.
Tirsdag blev rig på oplevelser. Om formiddagen var vi højt til vejrs og se udsigten fra Holmenkollen, og desuden var vi på Frognesæteren. Middagen spiste vi i dampkøkkenet i Oslo, og om eftermiddagen sejlede vi til Bydøymuseet, der ligger på en halvø. Vi var meget betaget ved t se nordpolsskibet "Fram" og "Kontikiflåden". Det var mægtig flot arrangeret. Da vi skulle sejle, havde Annette glemt sin vindjakke, og chaufføren Niels tilbød galant at hente den - og så måtte vi sejle fra ham, så han ene måtte tage med den næste båd. Om aftenen spadserede vi på Karl Johansgatan og så kongeslottet, hvorefter vi gik på "Skansen" og drak sodavand. Da vi skulle hjem, tænk, så var Ebbe og Holger som sunket i jorden. Kr. Nielsen og Gunner Jensen måtte blive inde i byen, mens vi tog til vores bopæl. Ikke et glimt af de forsvundne. Uhyggen bredte sig, men pludselig kom de flot anstigende i en taxa. Det viste sig, at de havde forvildet sig, så de ikke kunne finde os og havde derfor måttet tage en vogn.
Vi drak oceaner af sodavand i de dage, nogen købte vi og nogen fik vi. Der var dog penge til at handle for om onsdagen, inden vi forlod Oslo. Vi fik også set Oslo's nye og meget imponerende rådhus, hvorefter vi tog til dampkøkkenet for at spise. Vi fik valget mellem lobescous og hvalbøf, og ingen af os kunne stå for det spændende tilbud som hvalbøf. Det ventede vi i hvert fald ikke at få, når vi kom hjem.
Umh, hvor hvalbøf smagte godt!
Hele turen har været ualmindelig dejlig og vellykket - men det er også dejligt at være hjemme igen7

Hjem fra Norge
Jyderup Realskole 4. mellem og deres ledere, skolebestyrer Vang Petersen og Margrethe Gybel, vendte i aftes i Kr. Nielsens bus hjem fra den meget vellykkede tur til Sydnorge. Turen har været rig på oplevelser, således som vi har givet et glimt af det i rejsebreve fra8 Anne og Pia.

Kilder:
Kilde 1: Jyderup Realskoles årsberetning 1960, side 9 (skrives om sidste års rejse)
Kilde 2: Kalundborg Folkeblad 20. maj 1959, side 3; Skoleudflugternes tid
Kilde 3: Kalundborg Folkeblad 23. juni 1959, side 4; Til Norge
Kilde 4: Kalundborg Folkeblad 26. juni 1959, side 3; "Alt vel i Norge"
Kilde 5: Kalundborg Folkeblad 30. juni 1959, side 4; Jenterne sad "overskrævs"......
Kilde 6: Kalundborg Folkeblad 1. juli1959, side 4; Københavnermarch i Norge for gæster
Kilde 7: Kalundborg Folkeblad 4. juli 1959, side 3; Uhmm, hvor hvalbøf smagte godt